5/5 - (11 votes)

(10.6.2017 – 19.6.2017) V prvom článku o Maldivách ste sa mohli dočítať o našich zásnubách na ostrove Fulhadhoo. Naša romantická cesta pokračovala na druhý ostrov Fehendhoo. Lovenie chobotníc, manty, korytnačky, šnorchlovanie na bikini pláži, privátny ostrov, sandbank alebo pozorovanie hviezd na lavičke z futbalového ihriska je len zlomok toho, čo tu môžete zažiť.

Podrobná mapa našich bodov záujmu

Súhrn cien / osobu:
Letenky cez Flydubai:
376€ | Dĺžka letu: Bratislava (BTS) – Dubaj (DXB): 5,5h, Dubaj (DXB) – Male (MLE): 4,5h (sledujte lacné letenky na Maldivy)
Ubytovanie na Fulhadhoo a Fehendhoo s plnou penziou: 280€ / 7 nocí | Fakultatívne výlety: 128€ / 5 výletov | Lode, speedboaty a taxíky: 80€ | Ubytovanie, jedlo a suveníry v Hulhumale: 100€ / 2 noci | Spolu na osobu: 964€

!!! Ak sa chystáte na Maledivy, tak máme pre vás super správu 🙂
3 Hearts Guesthouse a Fehendhoo Stay prisľúbili našim čitateľom špeciálnu cenu na ubytko. Stačí nám napísať cez kontaktný formulár.

Obsah

5.deň (14.6.) – Presun na ostrov Fehendhoo
6.deň (15.6.) – Privátny ostrov a lov chobotníc
7.deň (16.6.) – Korytnačky, manty a rybolov
8.deň (17.6.) – Nádherná nebikini pláž so sandbankom

5.deň (14.6.) – presun na ostrov Fehendhoo

Hlavný prístav

Ubytovanie na ostrove Fehendhoo sme si opäť dohodli priamo cez emaily. Najlepšiu ponuku s plnou penziou nám dali z guesthousu Fehendhoo Stay. Ako bonus nás prišli bezplatne vyzdvihnúť na Fulhadhoo. Našim novým hostiteľom je sympatický Naeem, ktorý žije na Fehendhoo celý život, takže lepšieho sprievodcu sme si nemohli želať. Počas plavby z Fulhadhoo na Fehendhoo nám ukazuje naše budúce pláže – verejnú a súkromnú bikini pláž. Obidve sú vybavené lehátkami z bambusu, vankúšmi a uterákmi.

Na privítanie nás čaká ľadový kokos a obed s rezancami. Guesthouse má kapacitu päť hosťovských izieb, ale sme tu úplne sami. Ďalší hostia majú prísť až o 5 dní. Na naše prekvapenie sme dostali otázku, čo by sme si želali na obedy a večere. Povedali sme, že je tu veľa krabov a hneď, že či chceme nejakého na večeru 🙂

Fulhadhoo a FehendhooPublic Bikini BeachPlavba na FehendhooSandbankNonbikini Beach

Po obede nám ide Naeem ukázať ostrov. Fehendhoo Stay je situovaný na opačnom konci ostrova ako bikini pláž, takže sa musíme zahaliť. Ženy plecia aj kolená a muži aspoň tričko a kraťasy. Naeem býva hneď za rohom a tak nám ukazuje aj svoj dom a zoznamuje nás s jeho rodinou. Pokračujeme popri obchode s potravinami, potápačskom centre, dieselovom generátore, ktorý hučí široko ďaleko, až prichádzame k začiatku džungle.

Fehendhoo

Podľa Naeema sa počet obyvateľov pohybuje okolo 290 a centrum je evidentne menšie ako na Fulhadhoo. Na celom ostrove sú len dva guesthousy, pričom tretí je vo výstavbe. Ďalej tu môžete nájsť futbalové ihrisko, mešitu, nemocnicu, konzulát a celkovo dva obchody. Približne 3/4 ostrova tvorí džungľa, ktorú pretína jedna hlavná cesta. Bočnými cestičkami sa ide potom na jednotlivé pláže. Máme na výber malú privátnu pláž alebo vzdialenejšiu verejnú pláž. Vyberáme si väčšiu verejnú pláž, kde sme aj tak sami. Teda ešte s komármi, ktoré boli premnožené kvôli daždivému obdobiu v máji.

TIP: Po pravej strane pláže sa tiahne koralový pás, kde sa dá výborne šnorchlovať.

Na to, že je poobedný príliv, tak je viditeľnosť parádna. Videli sme tu množstvo rýb ako sergeant major fish, bluestripe snapper a ďalšie. Po vyjdení z vody sme sa chceli ísť vyvaliť na bambusové lehátka, ale miestne komáre nám zmenili názor. Ideme relaxovať do nášho guesthousu. Večere sme si naplánovali na 19tu, takže máme dosť času na prehliadku mesta.

Fehendhoo StayDžungľaPrivate Bikini BeachPublic Bikini BeachHlavný prístav

Na uvítaciu večeru máme spicy polievku a dva druhy rýb s opekanými zemiakmi. Na ďalší deň si prosíme menej pikantné 🙂 Naeem sedí pri nás počas celej večere a ochotne nám odpovedá na všetky otázky. Na zajtrajší program si dohadujeme bicykle, privátny ostrov a fakultatívny výlet octopus hunting – lovenie chobotníc.

6.deň (15.6.) – privátny ostrov a lov chobotníc

Chobotnička

Po rannom budíčku nás čakajú maldivské raňajky – omeleta, tuniaková nátierka mas huni, placky roshi, toasty a maslo. Pýtali sme sa, či sa neboja uskladňovania vajec bez chladničky. Vraj nie, lebo keď rozbijú, tak pozrú a vidia, či je zlé 🙂 Obsluhuje nás chlapec menom Monin z Bangládešu, ktorý tu zarába peniaze a posiela svojej rodine. Po jedle nám ponúka na výber čokoládový koláč alebo ovocie. Na záver ešte čaj a kávu.

Požičanie bicyklov

Bicykle máme už pripravené pred vchodom. Nie sú to klasické horské bicykle, veľkosťou sa nám zdajú skôr detské. Sedadlo si dávame na maximum, no stále je nízko. Aspoň brzdy vyzerajú byť funkčné. Vyrážame na opačný koniec ostrova, ktorý je vzdialený približne 2 km. Občas sme sa zaborili do piesku, ale inak to išlo, jazda džunglou je zážitok. Na západnom konci ostrova sme očakávali pláž, ale je tam len zarastená húština.

Sandbank je až ďalej a museli by sme sa brodiť. Pred nejakými 10-15 rokmi tu vraj bola pláž ako na západnom konci ostrova. Avšak celé Maldivy sa potápajú a v roku 2050 už nemusia existovať. Domáci si udržujú krásnu nebikini pláž s pieskovým jazykom a sandbankom. Neporovnateľné s Fulhadhoo, kde boli na konci skôr odpadky.

Privátny ostrov pri Fehendhoo

Naeema čakáme v hlavnom prístave, ktorý je len pár metrov od ubytka. Privátny kamenný ostrov je vzdialený len 200 metrov. Pri vystupovaní na breh sme spozorovali malého morského hada. Opäť máme pripravené bambusové lehátka s vankúšmi a uterákmi. Bez komárov je to hotová idylka. A keďže je odliv, nazbierali sme si tu kopec vyplavených mušlí. Vývoz je vraj zakázaný, ale vo veľkej batožine nám to prešlo. Okrem relaxu sa tu dá výborne šnorchlovať. Po ľavej strane je hlavný koralový pás s viditeľnosťou ako vo vani.

Maldivské bikyDžungľaMurénaPrivate IslandPrivate Island

Lov chobotníc

Okolo 11tej nás prichádza vyzdvihnúť Naeem so svojim lovcom chobotníc. Presúvame sa len kúsok ďalej do koralovej plytčiny a lovec vyskakuje hľadať korisť. Chobotnice sú poukrývané medzi skalami. Na ich vyhnanie z jamy sa používa chemikália. Následne urobí lovec pár rýchlych chmatov až chobotnica vypustí veľké množstvo červeného atramentu. Potom ju dostávam do ruky, aby som ju zaniesol na čln. Chobotnica sa ďalej mece a prísavkami sa snaží zachytiť o moje ruky aj o loď. Celkovo sme ulovili štyri, pričom hneď padla otázka, či chceme jednu na večeru. Rozhodne sme neprotestovali 🙂

Počas cesty do prístavu sme spozorovali korytnačku v morskej tráve. Vedzte, že korytnačka sa po krátkom prenasledovaní unaví a môžete si ju chytiť. Ale urobili sme to iba raz, lebo nám jej prišlo ľúto. Na obed sme si pochutili na fried rice a typických indických plackách papadums. Naeemova sestra je úžasná kuchárka.

Octopus huntingChobotničkaNaše úlovkyZápad slnkaZápad slnka

Poobede sa ideme vyvaliť na verejnú bikini pláž. Večerný západ slnka je krásne viditeľný z hlavného prístavu. Maldivčania ho sledujú z hojdacích sietí, ale asi z trochu iného dôvodu ako my. Sme tu počas ramadánu a tak môžu domáci jesť a piť až po západe slnka. Dnes máme na večeru ako predjedlo sľúbených krabov. Hlavným chodom je ryba s opekanými zemiakmi a ulovená chobotnica.

7.deň (16.6.) – korytnačky, manty a rybolov

Mladá korytnačka

Dnes máme asi najakčnejší deň. Ráno začíname šnorchlovacím výletom na koralový útes. Naeem berie mladého pomocníka, ktorý nás bude pod vodou navigovať. Zachádzame loďou len kúsok naľavo od nášho ostrova. Ideme na tie najlepšie miesta, hneď po skočení do vody sme videli 3 korytnačky. Sú tu tisícky rybičiek, čiernych, bielych, modrých, pestrofarebných, proste nádhera. Videli sme veľké čierne ryby aj moju osobne obľúbenú rybu oriental sweetlip. Tiež 4 gigantické ryby, ktoré sú vôbec najväčšie, aké som pri šnorchlovaní videl. Mohli mať tak meter a pol na dĺžku a pol metra na výšku. Podľa chalana to boli parrotfish. Šnorchlujeme ďalej po okraji koralového útesu. Vidíme tu powderblue surgeonfish alebo skaláre moorish idol.

Na dne skaly mi parťák ukazuje obrovskú čiernu raju s dlhým chvostom. Bŕŕŕ, toto nechceme stretnúť ani omylom. Veľa korytnačiek odpočíva na dne a začnú plávať, až keď im zabúchate na búdku. Chalan sa vedel dobre potápať. Ponoril sa na dno asi 10 metrov a mladú korytnačku mi priniesol ohmatať. Mojím snom bolo vidieť ešte mantu. Naeem vraví, že sezóna je až ku koncu roka – november, december a teraz ich len sotva uvidíme. Ale ako všetko, ani toto nám neodmietol splniť. Vraj keď si zaplatíme naftu, tak sa môžeme ísť poobede voziť, kam si povieme.

ŠnorchlovanieŠnorchlovanie s korytnačkouMladá korytnačkaObrovská rajaHlavný prístav

O 13tej máme obed a o 14tej vyrážame na súkromnú plavbu po našom atole. Pri nasadaní do člna sme videli asi meter od nás preplávať veľkú čiernu raju. Po chvíli zmizla v morskej tráve. Do takého neprehľadného terénu nás už nikto nedostane. Pritom len pár metrov odtiaľ sa kúpali deti. Naeem nás upokojuje, že raje neútočia, len keby ste ich chceli chytať. Vezieme sa na prvé miesto pri Fehendhoo, kde sa zvyknúť zdržiavať manty. Neúspešne, voda je kalná a žiadna manta.

Ostrov Goidhoo a okolie

Druhou zastávkou je pláž na juhu ostrova Goidhoo. Už z diaľky je šialene fotogenická a vyzerá to tam ako v raji. Pri brehu kričí Naeem, že vidí mantu, ale nakoniec to bola opäť len raja. Vysadáme na ostrove. Na Goidhoo je len ubytko Horsburgh Island Guesthouse. Tento ostrov je asi 5x väčší ako Fulhadhoo alebo Fehendhoo. Po nalodení pokračujeme na miesto zvané Hanifalhu. Rybičiek sú tu stovky, ale opäť žiadna manta. Aby sme sa nenudili, popri presúvaní nahadzujeme aj udice na ryby. Keď neberú, Naeem vyhodí kotvu a ideme loviť z morského dna. Ako návnada poslúžia kúsky chobotníc zo včera.

Počas hodinového rybolovu sa nám podarilo vyloviť 4 red snappery, 1 grouper a mŕtvy koral 🙂 V istej chvíli kričí Naeem, že manta, jump, jump!!! Ale kým som si dal okuliare a skočil, tak zase nič. Tentokrát to už bola ale naozaj manta. Pomaly dvíhame kotvy, čas je neúprosný. Z lode je nádherný západ slnka s pozadím ostrova Fulhadhoo.

Ostrov GoidhooOstrov GoidhooGoidhoo BeachÚlovky z rybolovuZápad nad Fulhadhoo a Fehendhoo

Dnes máme na večeru hovädzí steak s opekanými zemiakmi a zeleninou. Plánujeme ešte pozrieť lokálne akvárium, ktoré je len kúsok od nášho ubytka. Bolo síce zatvorené, ale Naeem nám dáva tip, že po 21. hodine budú baliť rybičky. A tak aj bolo. Ryby putujú do Male a odtiaľ do akvárií celého sveta. Dnes je skvelá viditeľnosť hviezd a tak sa kocháme a sedíme na lavičke pred futbalovým ihriskom. Pre mňa najmagickejšie miesto na Maldivách.

8.deň (17.6.) – nádherná nebikini pláž so sandbankom

Prehánka nad Goidhoo

Zobúdzame sa do posledného rána na Fehendhoo. Ranný beh na koniec ostrova je dnes pre nás peklo. Naspäť už ideme peši a objavujeme skryté zákutia a pláže. Objavili sme strom, čo vyzeral ako citrónovník, ale jeho plody boli nakoniec orechy. Na raňajky máme ako inak omeletu, tuniakovú nátierku, toasty a placky. Plus na želanie kokosový orech. Po raňajkách sa pobalíme a ideme si užiť posledné chvíle na ostrove. Smerujeme na bikini pláž, ale nejako sa začína mračiť. Chodiť džungľou je v takomto počasí riziko kvôli kokosom a tak to otáčame radšej späť. Popŕchanie sa zmenilo do pár minút na riadny lejak. Prvá maldivská prehánka po ôsmich dňoch je tu.

Našťastie to prešlo za pol hodinku a môžeme vyraziť na bližšiu nebikini pláž. Oblaky sú už nad Goidhoo a tak robíme parádne fotky s bielymi pieskovými jazykmi a armagedonom v pozadí. Domáci majú úžasnú bielu pláž s čistým dnom ako stvorenú na plávanie. A keďže som nechcel byť za rebela, obetoval som jedno tričko na kúpanie. Na rozlúčkový obed máme rybu red snapper, ktorú sme si včera ulovili.

TIP: V guesthouse vám vedia ochotne zameniť doláre za rupie kurzom 1:15.

Je čas ísť na Goidhoo, odkiaľ má ísť 13:30 speedboat do Male. Už teraz nám je smutno za Naeemom. Lúčime sa srdečným objatím a veríme, že sa ešte niekedy uvidíme. Nie sú žiadne vlny a po 2 hodinách plavby sme v Male. Taxík stopujeme na ulici kývnutím ruky. Na opačný koniec Male do Airport Ferry platíme smiešnych 35 MVR.

Fehendhoo pieskový jazykPrehánka nad GoidhooFehendhooFutbalové ihriskoObed z našich úlovkov