(12.4.2008 – 15.4.2008) Bol to prvý letecký výlet ešte za čias SkyEurope. Valentínska akcia 1+1 letenka zdarma nás presvedčila. S odstupom času môžem povedať, že Paríž je najkrajšie európske mesto, čo som navštívil. Ten nádych histórie a nespočetného množstva pamiatok je cítiť všade. Stačí spomenúť Eiffelovku, Víťazný oblúk, Louvre, Notre Dame, Sacre Coeur… predstavte si toľko slávnych pamiatok na jednom mieste. Diagonála mesta, ktorá sa tiahne cez Louvre, Obelisk, Elyzejské polia, Víťazný oblúk a mrakodrapovú štvrť La Defense, je úžasná. Francúzi sú proste majstri architektúry, niet divu, že aj pre Američanov vyhotovili Sochu slobody. Ak si k tomu všetkému predstavíte, že celé mesto je podkopané metrom ako mravenisko, tak je až nepochopiteľné, ako to všetko funguje.
Dĺžka výletu: 3 noci | Dĺžka letu: Bratislava (BTS) – Paris (Orly – ORY): 2h 10min (sledujte lacné letenky)
Cena letenky: 40€ | Ubytovanie: 72€ / 3 noci | Metro, RER, Bus: 14€ / 2dni – 1,2,3 pásmo | Múzeá: 30€ | Eiffelovka: 12€ | Spolu na osobu: 168€
Obsah
1.deň (12.4.) – Bonjour Paris a Bazilika Sacre Coeur
2.deň (13.4.) – Eiffelovka, Víťazný oblúk a La Defense
3.deň (14.4.) – Louvre, Notre Dame a Panteón
4.deň (15.4.) – Revoir
1.deň (12.4.) – Bonjour Paris a bazilika Sacre Coeur
Na letisko Orly prilietame ešte za svetla okolo 19. hodine. Presúvame sa busom 285 na konečnú zastávku metra M7 (Villejuif – Louis Aragon). A odtiaľ už len linkami metra M7 a M4 na zastávku Barbès – Rochechouart. Naše ubytko Le Village Hostel je kúsok od tejto zastávky, takže sme to prešli aj pešo. Izba vyzerá viac ako super, dvere na kartu a ešte máme výhľad aj na Baziliku Sacre Coeur.
TIP: Voda z vodovodu moc pitná nie je, tak to radšej neriskujte.
Vybalíme si veci, dáme si niečo pod zub a nočná prechádzka sa môže začať. Prvá zastávka je už spomínaná bazilika. Je to obrovský monument a boli sme prekvapení, koľko ľudí bolo v uliciach večer. Obišli sme si ju dookola a pokračujeme na známu ulicu, kde sídli kabaret Moulin Rouge.
Pred vchodom boli gorily, ktorým by som sa nechcel dostať pod ruku 🙂 Prechádzame si celú ulicu a vraciame sa naspäť po druhej strane. Treba byť obozretný, lebo sa tu pohybuje množstvo dílerov. Zažil som to aj na vlastnej koži, niekto ma chytil zozadu za plece a začal mi ponúkať drogy priamo na ulici. Kaviarničky boli preplnené a ľudia sedeli väčšinou vonku na terasách. Aj keď bola zima, všade mali plynové lampy, z ktorých sálalo teplo. Poberáme sa pomaly domov, lebo je už dávno po polnoci.
2.deň (13.4.) – Eiffelovka, Víťazný oblúk a La Defense
Ráno máme budíček o siedmej, nahádžeme do seba raňajky, aby sme mohli čím skôr vyraziť na Eiffelovu vežu. Ako nám bolo povedané, bývajú tam veľké rady, čo sa nám aj potvrdilo. Zviezli sme sa linkami metra M2 a M6 a vystupujeme na zastávke Trocadéro. Prechádzame okolo paláca Chaillot a pred nami sa vynára obrovská železná konštrukcia. Na prvý dojem sme vážne nečakali, že to je také obrovské a klobúk dole pre týmto veľdielom.
TIP: Treba prísť naozaj skoro ráno, ak nechcete dlho čakať na Eiffelovku.
Rady sa tvorili statočne a stálo nás to asi hodinu čakania. Pokladňa bola na severnom pilieri, kde bol aj výťah. Všetky nohy Eiffelovky totiž ukazujú na svetové strany. Kupujeme si lístok úplne hore na tretie poschodie za 12E. Cesta je rozdelená na dve etapy, najskôr ide jeden výťah na prvé a druhé poschodie a potom druhý výťah už úplne hore na tretie poschodie. Z výšky 300m máte Paríž a Seinu ako na dlani, sú to nezabudnuteľné pohľady. Miestami až človek cíti ako sa celý vrchol Eiffelovky hýbe 🙂
Zvrchu máme možnosť vidieť malú Sochu slobody, ktorá sa nachádza na Ostrove labutí uprostred Seiny. Naspäť sme sa zviezli na druhé poschodie a odtiaľ pokračujeme pešo dole schodmi. Videli sme aj množstvo robotníkov, ktorí viseli na lanách a niečo tam robili. No pracovať v takej výške, to chce silný žalúdok. Celá Eiffelovka je posiata svetielkami, ktorých tam muselo byť na tisíce. A nechcem si ani predstaviť, keď to treba maľovať 🙂 Zišli sme slušný počet schodov a pozreli si konštrukciu zblízka.
Pokračujeme ďalej cez Marsove polia, odkiaľ sú krásne zábery. Všade naokolo sa tu pohybujú priekupníci so suvenírmi a hlavne malými Eiffelovkami, nezabúdajte ale, že sa dá s nimi zjednávať. Naša ďalšia zastávka je Invalidovňa, ktorej súčasťou je aj vojenské múzeum francúzskej armády. Najvýznamnejšou hrobkou Invalidovne je hrobka Napoleona Bonaparta (1769- 1821) v krypte pod Mansartovým dómom, nazývaným Église du Dôme. Kúsok ďalej sme si pozreli sochárske múzeum Rodin. Všetky parky mali dokonale ostrihané tvary kríkov a verím tomu, že záhradníci sa tu nenudia.
Pokračujeme linkami metra M13 a M8 k Opere a potom už priamo metrom M1 do mrakodrapovej štvrti La Defense. Je to najmodernejšia časť Paríža a nachádza sa tu aj najvyššia budova Tour First (240m). Môžete tu vidieť aj moderný víťazný oblúk Grande Arche, ktorým taktiež prechádza povestná diagonála mesta. My sme nakukli troška do nákupných centier, ale je to tam celkovo dosť drahé.
Krátko po zotmení sme dorazili metrom na hlavný Víťazný oblúk. Na hornú plošinu sme absolvovali výstup po 222 točených schodoch 🙂 Naskytol sa nám nádherný pohľad na blikajúcu Eiffelovku. Veža svietila nažlto a raz za čas sa začala celá trblietať nabielo. Navyše navrchu dookola krúžilo svetlo ako na majáku, čo vytváralo dokonalý efekt pre diváka. Troška sme sa pokochali nočným Parížom a to už bola naozaj posledná zastávka dňa. Unavení okolo 23. prichádzame domov a šup do postele.
3.deň (14.4.) – Louvre, Notre Dame a Panteón
Deň začíname prechádzkou cez Elyzejské polia smerom od Víťazného oblúku. Je to najširšia ulica Paríža, ktorá vytvára diagonálu mesta. Nasleduje Námestie svornosti, kde sa nachádza povestný egyptský obelisk s pozláteným hrotom. Pokračujeme ďalej po chodníku k palácu Louvre. Takisto odporúčame prísť hneď ráno, lebo aj tam sa tvorili pekné rady. Hlavný vchod je síce cez pyramídu, ale my sme si vystáli rad cez bočný vchod. Je to obrovský palácový komplex, ktorý slúžil v minulosti ako sídlo francúzskych kráľov. Dnes je v ňom umiestnené jedno z najväčších múzeí sveta. Zdržali sme sa tam celé doobedie a to sme ani zďaleka nevideli všetko. Múzeum je rozčlenené na niekoľko oddelení. Môžete tu vidieť egyptské starožitnosti, artefakty blízkeho východu, grécke, etruské, románske, islamské umenie, sochy, dekorácie, obrazy, grafiky a kresby. Za tie najslávnejšie artefakty treba spomenúť obraz Mona Líza, ktorý je vystavený za špeciálnym ochranným sklom.
Naša ďalšia zastávka je gotická katedrála Notre Dame. Spravili sme si prehliadku zvnútra a zase trošku potrápili naše nohy a vyšľapali po schodoch do zvonárskej veže. Opäť sa nám naskytli krásne pohľady na ulice Paríža. Katedrála sa nachádza na malinkom ostrove Île de la Cité, ktorý predstavuje samý stred Paríža. Medzi ďalšie pamiatky ostrova patrí Sainte Chapelle z 13. storočia, najstarší most v Paríži cez rieku Seina Pont Neuf a palác Conciergerie. Nakukli sme do kaplnky a pokračujeme ďalej metrom na zastávku Odeón. Dali sme si oddych v Luxemburských záhradách a posilnili sa troška jedlom.
Posedeli sme na stoličkách a keď nás už začal hnať dážď, pokračujeme k chrámu Panteón. Po ceste míňame slávnu univerzitu Sorbonna. V parížskom Panteóne sú pochované mnohé významné osobnosti Francúzska ako Voltaire, Joseph Louis Lagrange, Marie Curie, Pierre Curie, Victor Hugo, Alexandre Dumas starší, Émile Zola či Jean-Jacques Rousseau. Zo samotnej kupoly visí 67m dlhé Foucaultove kyvadlo demonštrujúce rotáciu Zeme. Vnútri je zákaz fotenia, ale keď si vyšliapate po schodoch do kupoly, máte zaručené krásne panorámy. Opäť točené schody naše každodenné 🙂 Po prehliadke chrámu nasadáme do metra a ideme na adresu Rue du Bac 140, kde sa zjavila Panna Mária. Na dorazenie dňa navštevujeme okolo 19. hodiny Pompiduovo stredisko moderného umenia. Budova má 6 poschodí, takže sme to ani zďaleka nepochodili všetko. Nájdete tu diela od známych osobností ako Picasso, Andy Warhol alebo Samuel Beckett. Po ceste domov sme mali zastávku pri pamätníku Bastilla a potom už naozaj vytúžená posteľ.
4.deň (15.4.) – Revoir
Na letisko sa presúvame podobne ako sme prišli, M2-M4-M7 a potom busom 285. Odlet je naplánovaný na 9:20 a po ceste domov už nemáme našťastie žiadne turbulencie.